مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» انتخاب ساز موسیقی مناسب برای یادگیری در بزرگسالی (قسمت اول)

بسیاری از افراد بالغ، مخصوصا آنهایی که به ساز آکوستیک علاقه دارند، دوست دارند که یک ابزار موسیقی را یاد گرفته و بنوازند؛ اما حتی از چشم‌انداز آن نیز می‌ترسند. از کجا باید شروع کنند؟ خب، قبل از یاد گرفتن یکی ساز موسیقی، باید در واقع یکی از آنها را انتخاب کنید. خبر خوب این است که انتخاب یک ساز موسیقی در بزرگسالی ساده‌تر است. زیرا تا کنون با علایق خود آشنا شده اید؛ و به ابزار، معلمین و انتخاب‌های بسیار بیشتری دسترسی دارید. اکنون قضیه با دبیرستان و جایی که مجبور بودید بین کلارینت و ترامبون یکی را انتخاب کنید بسیار متفاوت است! به هر روی در این مقاله دو قسمتی وب‌سایت آموزشگاه موسیقی هنر پارسه، نکاتی را برای انتخاب ساز موسیقی مناسب با شما در میان می‌گذاریم.


انتخاب ساز مناسب موسیقی برای بزرگسالان

1. به چه سبک موسیقی علاقه دارید؟

این مسئله ممکن است بسیار واضح باشد، اما کاملا به آن فکر کنید: اگر واقعا به موسیقی فولکلور آکوستیک علاقه دارید، طبل و تنبک، اگرچه جالب به نظر می‌رسد؛ اما ممکن است انتخاب درستی نباشد. اما واقعا به این سوال فکر کنید. انتخاب ساز موسیقی یک سرمایه‌گذاری بزرگ از لحاظ وقت و پول است. پس مطمئن شوید که نوع موسیقی با هزینه‌های حاصل از آن هماهنگی داشته باشد. بعضی از سازها نسبت به بقیه چندکاره‌تر هستند. برای مثال، به محض اینکه نحوه گذاشتن انگشت و طرز استفاده از آرشه را یاد گرفتید، می‌توانید در یک سبک خاص به دنبال تخصص باشید یا اینکه چندین ژانر را امتحان کنید. در حالی که سه‌تار محدودیت‌های بیشتری دارد.

2. خود را در حال نواختن ساز در چه موقعیت‌هایی تصور می‌کنید؟

آیا نواختن موسیقی در یک گردهمایی سازهای زهی جالب به نظر می‌رسد؟ شاید ماندولین (سازی شبیه به گیتار) انتخاب مناسبی باشد. اگر تا این حد اجتماعی نیستید پیانو همیشه می‌تواند انتخاب خوبی باشد؛ چراکه می‌توان تکنوازی کرد؛ و حتی زمانی که از آن استفاده‌ای نمی‌شود؛ باز هم مبلمان مجللی به نظر خواهد رسید.

3. تا چه حدی در بودجه خود محدودیت دارید؟

بیشتر سازهای موسیقی را می‌توان در بازه‌های مختلف قیمتی خریداری کرد. اما بعضی از آنها بسیار ارزان‌تر یا گران‌تر از بقیه هستند. برای مثال، یک نی‌لبک ساده بسیار عالی قیمت کمی خواهد داشت؛ و حتی قیمت گران‌ترین آنها باز هم از بسیاری از سازها، به عنوان مثال یک عود، بسیار ارزان‌تر است.

4. فضای تمرین شما به چه صورت است؟

در یک آپارتمان با دیوارهای نازک در وسط تهران زندگی می‌کنید؟ شاید نی‌انبان بهترین انتخاب شما نباشد. در یک مزرعه و در وسط ناکجا آباد زندگی می‌کنید؟ پس تا جایی که دل‌تان می‌خواهد سر و صدا درست کنید.

5. پیدا کردن معلم چقدر ساده است؟

احتمالا برای پیدا کردن معلم گیتار در هر شهری سختی زیادی نخواهید داشت. اما اگر می خواهید آکاردئون دیاتونیک مخصوص کاژون را یاد بگیرید، انتخاب های شما محدودتر خواهند بود. این نکته به این معنی نیست که یاد گرفتن آن ساز نادر غیرممکن است؛ فقط باید آماده این باشید که بیشتر بگردید و البته بیشتر خرج کنید.

همچنین به یاد داشته باشید که شاید برای حضورکلاس‌های آموزشگاه موسیقی  مجبور باشید مسافتی را هم سفر کنید. بعضی از معلمین انواع ساز موسیقی را از راه دور و از طریق برنامه‌های ارتباطی آنلاین، آموزش می دهند؛ اما چنین سبک کلاسی ممکن است برای شما کارآمد نباشد.

6. چه مقدار زمان بر روی یادگیری آن ساز موسیقی اختصاص می‌دهید؟

اگر می خواهید که به یک نوازنده ماهر تبدیل شوید؛ تمامی سازهای موسیقی به سرمایه‌گذاری بزرگ زمانی نیاز دارند. البته اگر وقت کمتری صرف آنها کنید، باز هم می‌توانید بسته به نوع ساز نوازنده نسبتا خوبی شوید. اگر زمان زیادی ندارید، اصلا سراغ سازهایی مانند کورا نروید. در این زمینه شاید انتخاب سازی مثل گیتار بهترین گزینه برای شما باشد. اگر به دنبال موسیقی واقعی هستید اما وقت بسیار کمی برای تمرین کردن در اختیار دارید، ابزاری با ریتم ساده مانند جعبه انتخابی فوق العاده است.

امیدواریم تا اینجای کار از این مقاله استفاده کرده باشید. در قسمت دوم این مقاله نکات تکمیلی دیگری را درباره انتخاب ساز موسیقی مناسب برای شما مطرح می‌کنیم.

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  روانشناس ایرانی در لندن   |   ساخت وبلاگ   |   دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! مشاهده